با درس گرفتن از گذشته حماسه سياسي و اقتصادي را رقم بزنيم

سال جديد آمد و مثل هميشه، بيانات رهبر انقلاب در آغازين لحظات سال نو راهبردي‌ست براي ما كه مي‌خواهيم در كوران حوادث مختلف آينده، راه را از چاه تشخيص دهيم. در بيانات نوروزي ايشان، سه موضوع اساسي به چشم مي‌خورد كه لازم است به آنها توجه ويژه‌اي داشته باشيم.
اولين موضوع مورد اشاره‌ي ايشان، تأكيد به تكريم ايام شهادت حضرت فاطمه (س) است. همانطور كه مستحضريد، از پنجم فروردين امسال فاطميه شروع مي‌شود. از قضا در آخرين روزهاي امسال نيز، دوباره شاهد اين روزهاي عزيز خواهيم بود. به عبارت ديگر، سال 92 با گرامي داشت روزهاي شهادت مادر دو جهان آغاز شده و با همين مناسبت نيز به پايان مي‌رسد.
اين تطابق قطعاً براي ما ايراني‌ها يك امتحان الهي‌ست. امتحاني كه لازم است در آن مثل چند سال پيش كه شاهد تداخل نوروز و عاشورا بوديم، ارزش‌هاي ديني‌مان را بر هر چيزي محترم و مقدم بشماريم. توجه به اين نكته شايد جالب باشد كه رهبر انقلاب در جايي فرموده بودند كه من رزق هر ساله‌ي مملكت را در شب‌هاي عزاداري حضرت فاطمه (س) از خدا مي‌گيريم.
رزقي كه اگر به هر شكلي توسط خداوند مقدر شود، براساس آيات و روايات محكمي كه در اين خصوص وجود دارد، توسط خود خداوند عطا شده و همان كسي كه تعيين كننده‌ي اندازه‌ي رزق ماست، خودش هم اسباب رسيدنش‌ را فراهم مي‌كند، حتي اگر همه‌ي دنيا مانع شوند. اهميت اين نكته وقتي معلوم مي‌شود كه موضوع فوق را با دغدغه‌ي اساسي سال گذشته‌ي مردم كه همانا تأمين معاش بود، مرتبط بدانيم.
سال 91 سالي بود كه با توجه به تحريم‌هاي سنگين دولت استعمارگر امريكا و يكسري بي‌تدبيري‌هاي داخلي، معاش مردم به شدت تحت تأثير قرار گرفت و بنابر اعتراف معاون اول رئيس جمهور در آخرين روزهاي سال گدشته، قدرت خريد حقوق بگيران نصف شد. اين مسئله به احتمال زياد در سال جديد نيز دامن‌گير ما خواهد بود و قدرت خريد مردم، مهمترين معضل دولت‌مردان است.
به همين دليل، رويكرد اقتصادي موجود در پيام‌هاي نوروزي چند ساله‌ي اخير رهبر انقلاب در سال جديد نيز با عنوان « حماسه اقتصادي » تكرار شد. در اينجا بايد دقت كنيم كه هر نوع برنامه‌ريزي اقتصادي و مديريت منابع براي تحقق بخشيدن به امر حماسه اقتصادي جاي خودش لازم و واجب، اما توجه به ابعاد ديني و اعتقادي موجود در ادبيات ديني ما كه جزء محكمات مذهب ما محسوب مي‌شوند نيز ضروري مي‌نمايد.
در كنار موضوع حماسه‌ي اقتصادي به عنوان بخشي از دومين موضوع مورد بحث رهبر انقلاب، موضوع « حماسه سياسي » نيز در بيانات ايشان وجود داشت. مسئله‌ي انتخابات رياست جمهوري پيش‌رو، مهمترين عرصه‌ي تبلور اين حماسه است. اما آنچه كه باعث مي‌شود اين حماسه عملي شود، توجه به دو امر شور و شعور سياسي در انتخابات آتي‌ست.
همه‌ي ما بايد توجه داشته باشيم كه از يكسو، با حضور موثر خود در روند انتخابات، گرمابخش اين آزمون سياسي باشيم تا آنهايي را كه بر طبل تحريم انتخابات مي‌كوبند مأيوس كرده و بيني‌شان را به خاك بماليم و از سوي ديگر، سعي كنيم تا با فراگيري و استفاده‌ي ملاك‌هاي انتخاب يك رئيس جمهور اصلح، فردي را به مسند دومين شخص مملكت بنشانيم كه شايسته‌ي اين جايگاه باشد.
اما سومين موضوعي كه در پيام نوروزي رهبر انقلاب به چشم مي‌خورد، ريشه‌يابي مشكلات سال گذشته بود. ايشان از يكسو به عوامل خارجي اين مشكلات اشاره كرده و وجود آنها را اعلام مي‌كنند و از سوي ديگر، عوامل داخلي معضلات سال 91 را نيز دخيل دانسته و توجه ما را به آنها جلب مي‌نمايند. به عبارت ديگر، در تحليل رهبر انقلاب و بر خلاف تحليل بعضي‌ها، نه بايد تنها به مشكلات داخلي توجه كرد و نه بايد صرفاً به عوامل خارجي بسنده نمود.
به عبارت ديگر، داشتن نگاه جامع به عوامل بروز معضلات سياسي و اقتصادي در سال 91 است كه ما را در رفع آنها كمك مي‌كند. ولي در اين ميان بايد توجه داشت كه عوامل خارجي مشكلات هميشه بوده و هميشه هم در بالاترين حد خود بوده. آنچه باعث مي‌شود كه اين عوامل كاري‌تر شوند، آلترناتيوهاي داخلي‌ست. به همين دليل است كه بزرگان ما فرموده‌اند: درون را بساز، بيرون خودش ساخته مي‌شود.
قطعاً توضيح و تشريح پيام رهبر انقلاب در اين فرصت اندك كامل نخواهد بود. اميدواريم كه در اين سال جديد، تبيين بيانات رهبر انقلاب تبديل به يكي از مهمترين دلمشغولي‌هاي اهل قلم شده تا زمينه براي تحقق اهداف سالانه‌ي مملكت فراهم گردد. انشالله / بولتن نيوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : پنج شنبه 8 اسفند 1392 | 9:36 | نویسنده : محمد امین لاریان |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.